Skip to content

Curious Hands

Programmalijnen

• Jeugd & Onderwijs

Partners

Hanzehogeschool, RUG, Minerva, Openbaar Onderwijs Groningen en NWO (Nederlandse organisatie voor wetenschappelijk onderzoek)

Facts

• Met Curious hands wordt basiskennis vergaard over hoe leren maken precies werkt en worden verschillende pedagogische formaten ontwikkeld voor een betere integratie van het maken in het voortgezet en hoger onderwijs

Impact

• Docenten de tools in handen geven om zelf aan de slag te kunnen gaan met maakonderwijs

Subsidie voor onderzoek naar leermethodes die handen nieuwsgierig maken

Binnen het programma Smart Culture – Kunst en Cultuur heeft NWO een subsidie toegekend aan het onderzoeksproject Curious Hands: Moving Making to the Core of Education. Dit project onderzoekt hoe we leren door te maken en ontwikkelt lesmethodes voor beter maakonderwijs. Deze subsidie maakt het financieren van twee promotieonderzoeken mogelijk onder begeleiding van de aanvragers: Prof. dr. Ann-Sophie Lehmann (RuG) en Prof. dr. Evert Bisschop Boele (Hanzehogeschool). De Hanzehogeschool Groningen en Rijksuniversiteit Groningenwerken tijdens het onderzoek samen metOpenbaar Onderwijs Groningen en FryskLab.

Slimme handen
We denken niet alleen met ons hoofd, maar ook met onze handen. Iets maken stimuleert kennis- en persoonlijkheidsontwikkeling, sociale interactie en duurzaam denken. De uitdaging is dat in het huidige Nederlandse onderwijs het belang van materialiteit en belichaming wel wordt onderschreven maar dat het moeilijk blijkt dit goed in het onderwijs te integreren. Kortom: hoe leer je eigenlijk door te maken? En hoe onderwijzen we deze waardevolle competentie aan toekomstige generaties? Curious Hands onderzoekt dat in de praktijk en ontwikkelt leermethodes die handen nieuwsgierig maken.

Maakonderwijs ontwikkelen
Om het maken en de voordelen ervan naar de kern van het onderwijs te brengen, hebben we een gedetailleerd begrip nodig van hoe het maken wordt geleerd.In Curious Hands wordt dat begrip  bereikt door op twee plekken onderzoek te doen: (a) in de werkplaatsen van Academie Minerva, waarin studenten leren maken met verschillende materialen en technologieën (hout, metaal, digitaal enz.), en (b) de educatieve laboratoria (E-Labs) van vier middelbare scholen van Openbaar Onderwijs Groningen, waarin technologie, kunst en ambacht samenhangend worden onderwezen. Het project Curious Hands heeft een tweeledig doel: basiskennis vergaren over hoe leren maken precies werkt, en het ontwikkelen van verschillende pedagogische formaten voor een betere integratie van het maken in het voortgezet en hoger onderwijs.

Promotieonderzoek: RuG en Hanzehogeschool
Met deze subsidie worden dus twee promotieonderzoeken gefinancierd. Aan de RuG zal promovenda Vanessa van ’t Hoogt in kaart brengen hoe kunststudenten leren in de werkplaatsen van Academie Minerva, waar de omgang met materiaal centraal staat. Imka Buurke is als promovenda en hogeschooldocent verbonden aan de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van Academie Minerva en de onderzoeksgroep Kunsteducatie van de Hanzehogeschool. Zij onderzoekt het vormgeven van E-labs in scholen voor voortgezet onderwijs van Openbaar Onderwijs Groningen, en hoe belichaming en materialiteit een rol kunnen spelen tijdens het leren door leerlingen. Fers fungeert hierin als expertpartner met FryskLab, de mobiele werkplaats van Fers en de Friese openbare bibliotheken.

“Het is geweldig dat we vanuit onze ervaring met FryskLab betrokken zijn bij dit project”, zegt Jeroen de Boer, projectleider van FryskLab bij Fers. “Wij zullen ook zeker kijken hoe we de vertaalslag naar maakplaatsen in bibliotheken kunnen maken.”

Meer weten?

Jeroen de Boer

Adviseur Innovatie

058 284 77 43 / 06 10 89 83 58

jeroen@fers.nl
Jeroen de Boer