Skip to content

Een kijkje in je online leven

Vanaf half augustus voor het eerst te zien in Nederland: The Glass Room. Een unieke en internationale tentoonstelling met werken van kunstenaars over data en privacy. The Glass Room onderzoekt de reis van jouw persoonlijke gegevens op het internet: hoeveel (persoonlijke) data wordt er verzameld en wat gebeurt daarmee? Wie verzamelt dit eigenlijk? En hoe beoordeel je nepnieuws? Kom langs en neem een kijkje in je online leven!

Over de tentoonstelling
Op het eerste gezicht lijkt de expositie een hightech pop-up store waar de nieuwste glimmende digitale producten klaarliggen. In plaats daarvan vind je als bezoeker tijdens het verkennen een selectie van kunstwerken die vragen oproepen. Stel: je ziet iemand op een scherm door rood rijden of het voetgangerspad oversteken. Druk jij op de knop zodat diegene een bekeuring krijgt? Of wat te denken van een speciale automaat waarmee je in slechts een paar seconden nieuwe volgers of vind-ik-leuks kunt kopen voor je Instagram, Twitter, Facebook of YouTube- account? Maar wat zijn die ‘nep’ volgers eigenlijk waard? En ben je het zat om eindeloos door no-matches te swipen in dating-apps? Stap over op Smell Dating! Neem een snuifje aan de T-shirts die door potentiële daters worden gedragen en vind je soulmate!

Kunstenaars
De bijzondere kunstwerken in The Glass Room brengen de verborgen aspecten van alledaagse technologieën tot leven. De tentoonstelling bestaat uit 14 stukken gemaakt door 9 kunstenaars: Dries Depoorter, Aram Bartholl, Kiki Mager, Sebastian Schmieg, !Mediengruppe Bitnik, Tega Brain / Sam Lavigne, Kyriaki Goni en La Loma.

Eerste keer in Nederland
The Glass Room was in onder meer Londen en San Francisco een groot succes. Nu werken Fers, dbieb, OBA en Tactical Technology samen (mede gefinancierd door SIDN Fonds en Fonds 21) om The Glass Room tentoonstelling voor het eerst te organiseren in twee Nederlandse bibliotheken: dbieb in Leeuwarden (half augustus tot en met 24 oktober) en de OBA in Amsterdam (vanaf half november). Dbieb en de OBA hebben elk eigen lokale programmering rondom de tentoonstelling gemaakt, om deze voor een groot en breed publiek toegankelijk te maken.

The Glass Room in de pers

Omrop Fryslân, augustus 2021: Tentoonstelling over invloed technologie in dbieb in Leeuwarden

Friesch Dagblad, augustus 2021: Wat is fake, wat is echt en wat is privé in ‘The Glass Room’?

Huis aan Huis Leeuwarden, augustus 2021: The Glass Room, een kijkje in je online leven

Leeuwarder Courant, september 2021: The Glass Room: pas op wat je deelt

Podcast Hooggeëerd Publiek, september 2021: Aflevering 3 van 28.40 tot 33.30

Website van het kunstwerk de Waardenzegger

Meer weten?

Jeroen de Boer

Adviseur Innovatie

058 284 77 43 / 06 10 89 83 58

jeroen@fers.nl
Jeroen de Boer

Femke Wijbenga

Adviseur Marketing & Communicatie

058 284 77 89

femke@fers.nl
Femke Wijbenga