Skip to content

is nooit saai!

Slimmer werken

Slimmer werken is nooit saai!

Door Korina Hoekstra & Frans Schiphof

Samen kijken hoe we processen nog slimmer in kunnen richten. Daar worden wij als team applicatiebeheer echt blij van! Bij Fers maken we gebruik van AFAS Profit en InSite. Dit is een enorm uitgebreid software pakket waarmee we facturen verwerken, salarissen uitbetalen en HR afspraken in vastleggen. Alles digitaal dus. We gebruiken dit systeem om de financiële administratie te voeren, niet alleen die van Fers, maar ook die van onze partners. Dit betekent minder papier en minder post. Zo hebben we bijvoorbeeld op HR- en financieel gebied al een aantal processen gedigitaliseerd of zelfs geautomatiseerd. Op die manier hebben de medewerkers in de bibliotheken of onze andere partners meer tijd over om te doen waar ze echt goed in zijn. Super leuk om zo bij te kunnen dragen aan het succes van een organisatie. En geen dag is hetzelfde!

Aangezien AFAS zo’n uitgebreid pakket is en de wensen van onze partners soms erg verschillen, zijn wij fulltime bezig met het inrichten van dit systeem. Dit klinkt misschien saai en als droge materie, maar wat we zo leuk vinden aan dit werk is dat wij als applicatiebeheerders van AFAS veel contact hebben met onze partners. We hebben het afgelopen jaar met veel plezier een aantal bibliotheken en andere culturele- en maatschappelijke organisaties bezocht. Zo krijgen we meteen iets mee van de sfeer binnen andere organisaties. Partners komen ons ook wel eens opzoeken om samen een lekker Fers bakje koffie te drinken.

Is het dan nooit eens klaar? Nee! AFAS is een erg vooruitstrevend bedrijf dat continue bezig is hun systeem te verbeteren. Afgelopen augustus zijn we overgestapt naar AFAS Profit 11 en in oktober staat de update van AFAS Profit 12 alweer voor de deur! Elke keer met weer nieuwe functionaliteiten die voor sommige partners interessant zijn en voor anderen minder of niet. Hierdoor zijn wij ook continue in beweging. Een training of cursus volgen is dan ook geen overbodige luxe. In juli zijn we daarom naar AFAS Live geweest in Amsterdam waar de belangrijkste dingen van de update van Profit 11 gepresenteerd werden. Afgelopen maand vond bij het AFAS hoofdkantoor in Leusden het Succestival plaats. We volgenden hier workshops over hoe we de gebruikerservaring van InSite kunnen verbeteren, hoe het zit met de autorisaties binnen het systeem en hoe je repeterende taken kunt inbouwen. De workshop ‘Welcome onboard’ was ook erg interessant. Door het gebruik van AFAS kun je het hele onboardings-traject (het traject als een nieuwe medewerker in dienst/on board komt) structureren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je een taak krijgt om een kaartje te sturen met praktische tips als de nieuwe medewerker over een week begint. Toch nog (leuke!) post dus. En welke documenten moet deze medewerker nog digitaal tekenen? Of je krijgt automatisch een herinnering een dag van te voren om een kleine attentie op het bureau klaar te zetten van je kersverse collega. Handig én attent.

Wil jij je ook eens laten verrassen met wat er allemaal mogelijk is met AFAS/InSite? Neem gerust contact met ons op via afas@fers.nl. Bellen kan natuurlijk ook! Wij denken graag met je mee. Samen vooruit!