Skip to content

Zonder verandering geen impact

Inspirerende sessie over impact management

Op 15 december 2021 vond er een mooie inspiratiesessie over impact meten plaats. Vincent Belgraver van Sinzer vertelde ons over de basis van impact management. Een diverse groep luisteraars, van collega’s binnen de Friese bibliotheken tot aan beleidsadviseurs van verschillende gemeenten, kon kennis maken met de basis van impact denken. We leerden onder andere dat er zonder verandering geen impact is, hoe je al in het klein kan beginnen met meten en dat als je impact leidend wilt maken dit ook een verandering betekent voor je organisatiecultuur.

Wat houdt impact management in?
Impact management betekent dat je stuurt op impact. Hierbij start je met het formuleren van je impact missie waarin je aangeeft hoe je activiteiten bijdragen aan je impact. Hiervoor is de Theory of Change een veelgebruikte tool. Hierna volgt het meten van de impact waar je als organisatie al in het klein mee kan beginnen. Door al in het klein te beginnen krijg je een gevoel of je op het juiste pad bent en kun je je verhaal naar anderen onderbouwen. Ook zul je bij het meten na moeten denken tot waar je verantwoordelijk wilt en kunt zijn. Tot slot kom je uit bij het maximaliseren van je impact. Het meten levert inzichten op (óók bij negatieve of onbedoelde verandering) die je kunt gebruiken om nog meer impact en dus verandering te realiseren. Hiervoor is een andere manier van denken nodig in de organisatie waarbij de impact leidend wordt in de manier van werken. Dat het niet zozeer gaat over ‘to prove’ maar meer over ‘to improve’.

Theory of Change rondom het Fries Leesoffensief
De succesvolle inspiratiesessie van 15 december is onderdeel van het traject binnen het Fries Bibliotheken Netwerk waarin we een Theory of Change ontwikkelen voor het Fries Leesoffensief. Het Fries Leesoffensief sluit aan op het landelijke leesoffensief en bij de initiatieven die al in Fryslân zijn. Daarnaast legt het de focus op drie onderdelen:
– Intensiveren wat werkt;
– Experimenteren met nieuwe manieren van leesbevordering gericht op doelgroepen die moeilijker aan het lezen te krijgen zijn;
– Een publiekscampagne waarin het belang van lezen onder de aandacht wordt gebracht.

Ben je nieuwsgierig en wil je de sessie graag terugkijken of wil je meer weten over het Fries Leesoffensief? Neem dan contact met ons op!

Gepubliceerd op 16 december 2021

Contactpersonen

Elly Bouwma

Adviseur Marketing & Communicatie

058 284 77 88 / 06 47 81 41 15

elly@fers.nl
Elly Bouwma