Blikverruimer
Lezen in het mbo werkt!
Deze Blikverruimer stond in het teken staat van de Bibliotheek op school in het mbo-onderwijs. Uit het meest recente PISA-onderzoek is onder andere naar voren gekomen dat een derde van onze 15-jarigen het risico loopt om het onderwijs laaggeletterd te verlaten. Bij vmbo-leerlingen, vaak toekomstig mbo-studenten, is deze groep nog groter.
Voldoende taalvaardig zijn is een belangrijke voorwaarde om een mbo-opleiding succesvol te kunnen afronden, te kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt of door te stromen naar een vervolgopleiding. Daarom is op de mbo-colleges van Firda in Friesland een offensief gestart met ‘Heel Firda Leest’ om lezen binnen Firda op de kaart te zetten. Daarnaast zijn twee Firda-colleges in Drachten en Leeuwarden dit voorjaar van start gegaan met het programma ‘de Bibliotheek op school’, waarmee een belangrijke stap wordt gezet naar een doelgerichte en structurele inbedding van leesbevordering in het onderwijsbeleid en curriculum van de schoolorganisatie.
Maar, wat is daarvoor nodig? Bert Deuling ging deze Blikverruimer in gesprek met Roos Franken, Geert-Jan Davelaar, Sonja Engelenberg en Yvonne Hobma. In het gesprek komen vragen aan de orde als: Hoe kun je als docent je rol als leesbevorderaar oppakken? Hoe kun je studenten leesplezier laten ervaren? Wat is er nodig om leesbevordering structureel in het lesprogramma op te nemen?
Een sessie vol inzichten, inspiratie en urgentie. Want: lezen maakt het verschil.
Sprekers
Bert Deuling //
Adviseur Taal en Leesbevordering bij Fers
Roos Franken //
Adviseur Taal en Leesbevordering bij Fers
Geert-Jan Davelaar //
Adviseur Educatie bij Probiblio
Sonja Engelenberg //
Beleidsadviseur onderwijs bij Firda
Yvonne Hobma //
Docent Nederlands bij Firda