Skip to content

Sloop dit boek

De Nederlandse leesvaardigheidsscores dalen al een aantal jaren drastisch en vooral de vmbo-afdelingen en het praktijkonderwijs scoren significant lager dan het Europese gemiddelde (Meelissen et al., 2023). Om eerstejaars leerlingen van het vmbo (basis en kader) en praktijkonderwijs te laten lezen, is het van belang dat we hun leesangst en leesaversie serieus nemen. Dit vergt een vernieuwende manier van leesbevordering en een hele andere aanpak dan die we nu vaak zien. Met de lessenserie van Sloop dit boek zorgen we vanaf les 1 voor veiligheid: leerlingen mogen hardop erkennen dat ze lezen moeilijk en daardoor stom vinden. Hoe doen we dat pedagogisch en didactisch? Door tijdens de eerste lessen de stomste/moeilijkste/gruwelijkste/lelijkste bladzijden eruit te scheuren zonder dit meteen te moeten verantwoorden. Heftig? Ja! Anders? Ja! Helpt het? Ja! Want vanuit veiligheid kunnen we bouwen aan leesplezier. Zonder veiligheid kan je niet leren en dus ook niet lezen. En om de stomste bladzijden te kiezen, moet je gelezen hebben. Sneaky hè?

Het boek waaruit leerlingen scheuren (en lezen en maken en schrijven en beleven en nog veel meer) is speciaal samengesteld met rijke tekstfragmenten die aansluiten bij de doelgroep. Met lessen oplopend van 10 tot 45 minuten, laten we leerlingen lezen en reflecteren op lezen en bouwen we aan hun zelfvertrouwen.

 

Wat krijg je als school?

Scholen ontvangen een lespakket met:

  • Het-sloop-dit-boek-boek: voor elke leerling een werkboek dat er niet uitziet als een werkboek en vol staat met rijke teksten die aansluiten bij het thema identiteit. De fragmenten zijn divers zijn in taal, inhoud, tekstsoort en achtergrond van de schrijvers en zijn afkomstig uit (jeugd)romans, graphic novels, gedichten, young adult en informatieve boeken.
  • 15 volledig uitgewerkte lessen.
  • Een docentenhandleiding met onder andere instructies bij de lessen en een voorwoord van Roel van Steensel, hoogleraar leesgedrag.
de Bibliotheek op school

Dit project, en zo ook de expertise van de leesmediaconsulent, is onderdeel van het programma de Bibliotheek op school. De leesmediaconsulent van de bibliotheek geeft advies over de uitvoering van het project en kan ondersteuning bieden bij de lessen.

Wat is de rol van de school?

Om het project succesvol te laten verlopen is het nodig dat je als school aan een aantal randvoorwaarden voldoet:

  • Zowel directie als betrokken docenten onderschrijven het belang van het project en zien dit als onderdeel van de duurzame samenwerking volgens de aanpak de Bibliotheek op school.
  • Het project wordt onderdeel van het curriculum van de school en daarmee van het leesmediaplan waarin alle activiteiten zijn opgenomen.
  • De school stelt voldoende middelen beschikbaar om het project goed uit te kunnen voeren voor leerlingen.
  • Een betrokken docent (taalcoördinator, leescoördinator, mentor of docent Nederlands) is aanspreekpunt voor de leesmediaconsulent voor afstemming, coördinatie en evaluatie.
Wat kost Sloop dit boek?

De kosten voor het lespakket zijn €100 per fysieke schoollocatie, ongeacht het aantal deelnemende leerlingen, klassen en docenten.

Contact

Met vragen kan je terecht bij de leesmediaconsulent, of mail naar info@sloopditboek.nl