Skip to content

Landen bij Fers

Een positieve cultuurshock

Door Nienke Wierda

Het is altijd even spannend als je aan een nieuwe baan begint. Zijn de collega’s aardig? Bevallen de werkzaamheden? Hoe is de bedrijfscultuur? Bij Fers had ik een doordacht welkom; een kaartje vooraf, een mail met instructies, een doos Celebrations op het bureau en uiteraard de bingokaart. Op de bingokaart staan de namen van 16 collega’s die ik stuk voor stuk kan uitnodigen voor een bakje koffie en een kennismakingsgesprek. Zo heb ik het met Frans over voetbal gehad, met Hilly over triatlon en met Jelle over de fietsritjes naar het werk. Naast sportpraat hebben we het ook over Fers en de werkzaamheden gehad, waardoor deze gesprekjes helpen met het vormen van een compleet beeld. Er wordt actief aandacht aan de onboarding besteed en dat voelt als een warm welkom. En een beetje een cultuurshock.

Nu is een cultuurshock mij niet vreemd. Ik heb veel gereisd en dan komt het wel eens voor dat je in Amsterdam op een vliegtuig stapt en een paar uur later in een totaal andere wereld uitstapt. Dat vergt meestal wat aanpassingstijd.

De grootste cultuurshock had ik echter andersom. We waren met onze auto van Nederland naar de ‘Stans’ gereden (fantastische landen!) en staken na maanden primitieve omstandigheden de grens over naar Rusland. Waar Rusland op de heenweg nog een Grote Onbekende was, kwamen we nu in de moderne Westerse wereld terecht. Perfecte cappuccino’s en falafelballetjes in een hip café in het stadscentrum van Astrachan. We voelden ons er niet thuis, terwijl dit juist veel dichter bij de Nederlandse restaurants kwam dan alles wat we de maanden daarvoor hadden meegemaakt. Het kostte ons een paar weken om weer een beetje te landen en te wennen aan het bekende. Het klinkt raar, maar we misten de overvolle markten met schreeuwende kooplui, de boeren met hun yaks en het niet hebben van een wc. Geen zorgen; dat is weer goed gekomen.

Dat Fers voor mij als een soort cultuurshock voelt, bedoel ik in positieve zin. Er is aandacht voor de nieuwe medewerker en er is tijd ingeruimd om je eigen plek te vinden. Iets waar bij veel bedrijven te weinig oog voor is. Wil je immers goede medewerkers aantrekken én behouden, dan moet je je als werkgever aantrekkelijk presenteren en waarmaken waar je voor staat. Inmiddels heb ik al even kennis kunnen maken met de Ferse waarden en deze ook teruggevonden in het onboardingstraject. Het verschil wordt gemaakt door actief aandacht aan onboarding te besteden, collega’s zijn betrokken en geïnteresseerd en er is altijd ruimte en vraag naar feedback voor verbetering. En nu is het onder andere aan mijzelf om deze waarden ook in het dagelijkse HR-werk terug te laten komen en bij te dragen aan een positief werkklimaat voor ons allemaal.

<br> <br> Gepubliceerd op 22 april 2021


Gepubliceerd op 22 april 2021