Skip to content

Kennisdossier zorgplicht

De Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (WSOB) gaat veranderen. De wijziging heeft als doel om de rol en functie van bibliotheken in de samenleving te versterken. De bijbehorende zorgplicht betekent dat gemeenten een verantwoordelijkheid krijgen om ervoor te zorgen dat iedereen in hun gebied toegang heeft tot een volwaardige bibliotheekvoorziening. Aan gemeenten wordt hiervoor een structurele financiële subsidie verstrekt.

In het concept wetsvoorstel van de Wsob is een voorstel gedaan voor een nadere invulling van de zorgplicht. Naast een aantal minimumeisen staat daarin de plicht voor een meerjarenbeleidsplan voor de Bibliotheek centraal. In dat plan, dat de gemeente moet opstellen, samen met de Bibliotheek, moet bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de geografie en de samenstelling van de bevolking en kan dan ook bijvoorbeeld inhouden dat er extra aandacht nodig is voor kwetsbare groepen, zoals mensen met een beperking, laaggeletterden of ouderen, zodat zij ook kunnen profiteren van de bibliotheekvoorzieningen.

Kortom, de wetswijziging beoogt een meer inclusieve en toegankelijke bibliotheek, waarbij de zorgplicht ervoor zorgt dat iedereen de kans krijgt om gebruik te maken van de diensten die bibliotheken aanbieden.

Informatiebijeenkomsten

Op verzoek van, en met van medewerking een aantal gemeenten, de provincie en het Fries Bibliotheken Netwerk organiseerde Fers een startbijeenkomst op 4 februari voor beleidsmakers van de Friese gemeenten en op 22 mei een vervolgbijeenkomst voor bestuurders. Bij beide bijeenkomsten hebben OCW en VOB een toelichting gegeven over de wetswijziging Wsob en de bijbehorende Zorgplicht.

Belangrijke punten:

  • Voor gemeenten is het onduidelijk dat de hoogte van de Decentralisatie Uitkering (2025 en 2026) hetzelfde is als de hoogte van de extra structurele gelden die gaan komen. Toezegging OCW: geld is structureel. Dit staat in concept-wettekst en in de brieven vanuit OCW.
  • We moeten niet spreken van ‘extra’ gelden of een ‘plus’, anders krijgen we onze brede maatschappelijke rol niet gefinancierd. Het gaat juist om herstel van het bibliotheekwerk, van een basisvoorziening naar een volwaardige voorziening.
  • Bij het meerjarenplan gaat het om dat er een plan wordt gemaakt (in welke vorm dan ook) waarin aandacht is voor een aantal onderdelen. Als er al een meerjarenplan is, dan kan deze ook worden ingezet, mits het plan aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden komen in de AMvB en in de handreiking VNG. Binnen 1 jaar na publicatie van de wet moet het meerjarenplan klaar zijn. Advies: begin niet te laat met het starten van het gesprek hierover.
  • De handreiking van VNG, inclusief het normenkader, is na de zomer 2025 beschikbaar.

Belangrijke informatie

Vervolgbijeenkomst (online) op 22 mei 2025:

Startbijeenkomst 4 februari 2025:

Brieven:

 

Voor meer informatie

Barbra Bloemink

Manager Kennis- & Innovatiecentrum

058 284 77 87 / 06 41 51 81 22

barbra@fers.nl
Barbra Bloemink