Skip to content

Data Detox

Zo krijg je grip op je digitale privacy!

Maatschappelijke opgaven

• Vergroten van digitaal burgerschap

• Een leven lang ontwikkelen

Partners

Friese bibliotheken, Tactical Technology en GGD

Facts

• Oorspronkelijk ontwikkeld door Tactical Technology uit Berlijn en vertaald en geactualiseerd door het Friese Bibliotheken Netwerk

• De Data Detox Kit vormt samen met de andere onderdelen die wij hebben uitgerold een krachtig geheel

Impact

De Friese bibliotheken helpen inwoners van Fryslân om digitaal weerbaar en vaardig te worden en digitaal te participeren in de samenleving.

Data Detox Kit

Samen met de Friese bibliotheken heeft Fers de Data Detox Kit naar Fryslân gehaald en doorontwikkeld. Omdat we samen willen dat alle inwoners van Fryslân digitaal weerbaar en vaardig zijn en weten hoe zij digitaal kunnen participeren in de samenleving. De Data Detox Kit is oorspronkelijk ontwikkeld door Tactical Technology uit Berlijn.

Aan de hand van verschillende hands-on opdrachten loop je met de Data Detox Kit langs de onderwerpen digitale veiligheid, digitale privacy, desinformatie en digitale gezondheid. Het doel van de kit is te leren hoe je zelf bewuste keuzes maakt over jouw digitale persoonlijkheid en hierover in gesprek te gaan.

In 2022 zijn er ook lesbrieven voor primair onderwijs bij de Data Detox Kit ontwikkeld. Zowel gesprek als hands-on opdrachten zijn onderdeel van de vier lessen. En ze sluiten aan op de onderwerpen van de Data Detox Kit jeugdversie. De Kit en de lesbrieven zijn zowel in een papieren als een online versie beschikbaar. De pdf en printversies kan je vinden op de website: https://data-detox.nl/jeugd/.

Data Detox Game

De waarde van Data Detox wordt ook buiten Fryslân gezien en daarom zijn we in 2019 door de Koninklijke Bibliotheek gevraagd om, in het kader van de Week van de Mediawijsheid 2019, een game te ontwikkelen. Samen met 8D Games uit Leeuwarden hebben we hard gewerkt aan een heuse Data Detox game. Jongeren die de game spelen vergroten op een leuke en interactieve manier hun digitale kennis. Tijdens de Week van de Mediawijsheid van 2021 is de game maar liefst 246.880 keer gespeeld en dat laat wel zien dat de game goed aanslaat.

In 2022 hebben we de game, dankzij een bijdrage van €25.000,- vanuit de programmalijn Digitaal Burgerschap, doorontwikkeld. Met nog meer weetjes en tips die door de game heen verwerkt zijn, hopen we kinderen nog bewuster van hun digitale privacy te maken. De vernieuwde game zal gelanceerd worden in de Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) en is onderdeel van MediaMasters.

Andere Data Detox projecten

Er zijn, naast de game, ook nog verschillende andere projecten voortgekomen uit de Data Detox. Bekijk dus hieronder vooral ook even de gerelateerde items!

Meer weten?

Jeroen de Boer

Adviseur Innovatie

058 284 77 43 / 06 10 89 83 58

jeroen@fers.nl
Jeroen de Boer

Jennifer Veldman

Adviseur Digitaal Burgerschap

06 43 22 43 73

jennifer@fers.nl
Jennifer Veldman